28-29 mei 2016 uitstap Walsrode

Dit verslag werd geschreven door een liefhebber die voor de eerste keer een reis mee maakte van Aviornis. Ze was zo tevreden dat ze spontaan voorstelde zelf het reisverslag op te maken. met dank aan Gerda De Vos uit Aartrijke Zo vrij als een vogel… Toen ik op maandagmorgen om halfvijf gewekt werd door een paar vroege merels mijmerde ik nog even over het voorbije AVIORNIS-weekend. Op de parking van de Expo Hallen kwamen auto’s aangereden en alle ingeschreven leden werden onmiddellijk verwelkomd door Steven Mostrey, onze reisleider. Al snel werd duidelijk dat het een leuk weekend zou worden. De bagage werd vakkundig gestapeld en om iets over zes vertrokken we richting Walsrode. Het weer zat mee, de bus zat goed en vrij snel kwamen we in Gierle aan. Een ontbijtje kon ons al bekoren. Via Venlo bereikten we tegen de middag Hamm, waar we lunchten. Michel stelde voor om schinkenbröd te eten maar ook de kartoffelnsalat mit gemüse smaakten ons. Omdat Walsrode toch wel zo’n 630 km ver was, klauterden we vrij snel weer op de bus om de laatste etappe van onze tweedaagse af te werken. Het verkeer viel mee, wir hadden kein stau en omstreeks halfdrie konden we in ons hotel inchecken. Na een korte opfrisbeurt genoten we van een magnifieke show met roofvogels. Dat we het begin misten, was minder erg want de apotheose werd gevormd door een luchtballet van roofvogels, Ara’s,kraanvogels, Ibissen en felrode flamingo’s. Maurice Béjart zou hier ook van genoten hebben. Na de vogelshow verkende iedereen op eigen houtje het fauna- en floraparadijs. De kleurrijke rododendrons stonden in volle bloei en de verzorgde kooien met de verschillende vogels waren mooi geïntegreerd. We kwamen ogen te kort: Pinguine und Pelikane, Greifvögeln, uilen, papagaaien,kraanvogels, allerlei ganzen, eenden en zwanen en nog zo veel meer. Op een gezellig avondterras genoten we van een aperitiefje. We hadden het wel verdiend, vonden we. Het was een mooie, windstille avond met een zomers temperatuurtje. Tijdens de verzorgde barbecue werd er bijgepraat over de verschillende roofvogels, watervogels,… Wie AVIORNIS als vereniging nog niet kende, voelde dat het een gezellige bende was. We hadden weer energie om ook de volgende dag ons programma af te werken. De vroege vogels ontbeten al om halfacht maar de kikkers en een bende luidruchtige Duitsers waren er de oorzaak van dat sommigen met kleine oogjes pas om halfnegen naar beneden kwamen. De kamers werden opgeruimd, de valiezen in de bus gestapeld en wij vertrokken over het brugje weer het park in om nog meer te ontdekken. Om tien uur werden we in twee groepen verdeeld voor een bezoek achter de schermen. We wisten niet dat er zoveel voorbereiding was aan de maaltijden van de verschillende vogels. Alles wordt netjes geproportioneerd: sommige vogels krijgen een gevarieerde fruitsla, andere kleine ontbeende muizenjongen en nog anderen meelwormen. Ook bij dieren is variatie en evenwicht in de voeding belangrijk. Vandaag was de regen een beetje spelbreker. Maar treuren deden we niet want de gids gaf ons daardoor binnen meer uitleg over de kweek en training van roofvogels. Rond twaalf uur wilde iedereen zich toch wel opwarmen. Wij deden dat met Hunasuppe, anderen kozen voor spaghetti of een stukje Scholfilet. Na een lekkere kruidenthee wandelden we nog door de grote serre vol exotische planten en vogels naar de uitgang. In de shop kochten we een klein souveniertje en toen stapten we weer naar de bus toe. Omstreeks vier uur verlieten we Walsrode met spijt in het hart. Hier zouden we zeker nog eens weer keren. Ook de terugrit verliep vlot. De chauffeur was goed uitgerust en reed vlotjes door tot halfacht. Na een korte stop voor een licht avondmaal konden we er weer tegen. De meesten waren nu wel uitgeteld. Het werd stil op de bus. Om de reis in schoonheid te eindigen, bekeken we de film ‘ Travelling birds ‘, een mooie,rustgevende natuurdocumentaire over de trek van verschillende vogels. Het einde van onze tweedaagse was in zicht en daarom bedankte de voorzitter alle organisatoren en kreeg chauffeur Klaas een welverdiende fooi. Omstreeks middernacht reden we de parking weer op. Van stiptheid gesproken! We hadden voldoende energie om de volgende werkweek fluitend in te zetten.